Ai întrebări ? Noi avem răspunsuri.
GNV oferă și următoarele tipuri de servicii:
proiectare și execuție rețele și racorduri gaz | ||||
proiectare și execuție instalații gaz | ||||
verificări și revizii tehnice instalații | ||||
instalații de încălzire | ||||
centrale gaz |
În conformitate cu prevederile Ordinului nr. 47/2021 al preşedintelui ANRE pentru aprobarea Regulamentului privind soluţionarea plângerilor împotriva operatorilor de reţea/sistem din domeniul energiei, solicitantul, persoană fizică sau juridică, căruia îi este încălcat un drept recunoscut de lege sau un interes legitim, printr-un act emis de operatorul de reţea/sistem, prin răspunsul primit la cererea sa sau care nu a primit un răspuns în termenul prevăzut de Regulament, poate învesti ANRE cu soluţionarea plângerii sale împotriva operatorului de reţea/sistem din domeniul energiei. De asemenea, se poate adresa ANRE şi cel care consideră că un drept sau un interes legitim al său a fost încălcat prin refuzul nejustificat de a efectua o anumită operaţiune necesară pentru exercitarea sau protejarea dreptului sau interesului său legitim, de către operatorul de reţea/sistem din domeniul energiei.
Este îndreptăţită să introducă plângere împotriva operatorului de reţea/sistem şi persoana al cărei drept sau interes legitim a fost încălcat printr-un act emis de operator, adresat altui subiect de drept, din momentul în care a luat cunoştinţă, pe orice cale, de existenţa acestuia, în limitele termenului prevăzut în Regulament.
În cazul neînţelegerilor precontractuale, dacă părţile nu ajung la o înţelegere, acestea se pot adresa ANRE în vederea declanşării procesului de soluţionare la nivelul acesteia, conform prevederilor Procedurii privind soluţionarea neînţelegerilor apărute la încheierea contractelor în domeniul energiei electrice şi termice produse în cogenerare de înaltă eficienţă, aprobată prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 128/2020, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 358/2013.
În cazul disputelor apărute în derularea contractului, dacă părţile nu ajung la o înţelegere, acestea se pot adresa ANRE în vederea declanşării procesului de soluţionare la nivelul acesteia, conform prevederilor Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea comisiei pentru soluţionarea disputelor pe piaţa angro şi cu amănuntul apărute între participanţii la piaţa de energie electrică şi gaze naturale, aprobat prin ordinul preşedintelui ANRE nr. 61/2013, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 546/2013.
În conformitate cu prevederile Ordinului nr. 16 din 18 martie 2015 al preşedintelui ANRE, furnizorii de energie electrică şi gaze naturale au obligaţia de a face publice Procedura-cadru privind obligaţia furnizorilor de energie electrică şi gaze naturale de soluţionare a plângerilor clienţilor finali şi propria procedură internă, prin următoarele mijloace, în mod cumulativ:
a) prin afişare pe paginile proprii de internet;
b) prin afişare la toate punctele unice de contact ale furnizorilor;
c) prin oferirea în mod gratuit la toate punctele unice de contact ale furnizorilor, la cerere, a unui exemplar tipărit;
d) prin informarea clienţilor finali, pe factură sau pe documentele anexate acesteia, cu privire la intrarea în vigoare a prezentului ordin de aprobare a Procedurii-cadru privind obligaţia furnizorilor de energie electrică şi gaze naturale de soluţionare a plângerilor clienţilor finali şi a existenţei procedurii interne.
Este obligaţia clientului final de a achita contravaloarea gazelor naturale consumate.
În cazul în care factura nu este achitată în termenul scadent, aveţi obligatia de a achita penalizări, în cazul nerespectarii contractului de furnizare, sancţiunile ulterioare putând consta în sistarea temporară a furnizarii ori rezilierea contractului.
La cererea clientului final, furnizorul poate, după caz:
• să ofere o modalitate alternativă de efectuare a plăţii, pentru clientul final care se confruntă cu dificultăţi la efectuarea plăţii facturii prin modalităţile prevăzute în contractul de furnizare a gazelor naturale;
• să negocieze cu acesta un plan de eşalonare a sumelor datorate de clientul final care se confruntă cu dificultăţi financiare la plata facturii, situaţie în care perioada de eşalonare la plată se stabileşte de furnizor în funcţie de cuantumul obligaţiilor de plată şi de capacitatea financiară de plată a clientului final.
Este interzisă deconectarea de la reţeaua electrică a clienţilor vulnerabili inclusiv în situaţii de criză de energie.
În situația deconectării locului de consum, clientul final are obligația să achite sumele restante,taxele de deconectare și reconectare, precum și să constituie garanții financiare în favoarea furnizorului, în conformitate cu prevederile contrractuale.
În situația în care deconectarea locului de consum nu s-a realizat din vina clientului final, acesta trebuie să contacteze de urgență, furnizorul sau operatorul de rețea.
După înlăturarea de către clientul final a cauzelor care au condus la întreruperea furnizării gazelor naturale, acesta transmite furnizorului solicitarea de reluare a furnizării însoţită de dovada achitării tarifului aferent reluării alimentării cu gaze naturale la locul de consum, precum şi de dovada constituirii garanţiei financiare, dacă este cazul.
Furnizorul are obligaţia să transmită operatorului solicitarea de reluare a alimentării cu gaze naturale a locului de consum, în ziua în care a primit solicitarea clientului final de reluare a furnizării.
Operatorul are obligaţia să soluţioneze cererea primită şi să presteze activitatea de reluare a alimentării cu gaze naturale la locul de consum al clientului final în termen de maximum 24 de ore de la primirea solicitării.
Clientul final aparţinând categoriei clienţilor casnici este înregistrat drept client vulnerabil dacă îndeplineşte cel puţin una dintre următoarele condiţii:
a) are venituri reduse, situate până la un prag stabilit de instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale;
b) la locul de consum locuieşte o persoană care din motive de sănătate/vârstă necesită condiţii speciale referitoare la activitatea de furnizare a gazelor naturale.
Dacă un client vulnerabil îndeplineşte ambele condiţii prevăzute la lit a) şi b), acesta beneficiază de facilităţile corespunzătoare fiecărei categorii.
Criteriile de încadrare a unui client casnic în categoria clienţilor vulnerabili din motive de venituri reduse, facilităţile financiare şi modalităţile de implementare a acestora sunt stabilite de către instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale.
Criteriile de încadrare a unui client casnic în categoria clienţilor vulnerabili din motive de sănătate/vârstă sunt stabilite de către instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale.
(1) Tipurile de facilităţi asigurate clienţilor vulnerabili din motive de venituri reduse sunt următoarele:
a) ajutoare financiare pentru încălzirea locuinţei cu gaze naturale acordate de către instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale, care stabilesc cuantumul, limita de venit pentru care se acordă aceste ajutoare, precum şi modalităţile de implementare a acestor facilităţi;
b) facturarea lunară a consumului de gaze naturale de către furnizor doar pe baza consumului efectiv de gaze naturale, determinat prin citirea de către operator/autocitirea de către clientul vulnerabil a indexului echipamentului de măsurare, în perioada în care instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale acordă ajutoare financiare pentru încălzirea locuinţei cu gaze naturale.
(2) Furnizorul de gaze naturale are obligaţia să comunice în timp util operatorului situaţia centralizatoare privind clienţii vulnerabili din motive de venituri reduse, primită de la instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale.
(3) Tipurile de facilităţi asigurate, în mod gratuit, clienţilor vulnerabili din motive de sănătate/vârstă sunt următoarele:
a) asigurarea de către furnizor a accesului la centrul de relaţii cu clienţii prin modalităţi specifice adaptate necesităţilor clienţilor vulnerabili din motive de sănătate/vârstă;
b) la solicitarea clientului vulnerabil, facturarea lunară a consumului de gaze naturale de către furnizor doar pe baza consumului efectiv de gaze naturale, determinat prin citirea de către operator/autocitirea de către clientul vulnerabil a indexului echipamentului de măsurare;
c) la solicitarea clientului vulnerabil, transmiterea condiţiilor comerciale de furnizare a gazelor naturale, a facturilor, a notificărilor, a plângerilor sau a oricăror materiale informative, prin mijloace electronice, într-un format care este compatibil cu majoritatea programelor de citire a documentelor, iar culoarea fonturilor utilizate trebuie să fie în contrast cu cea a fondului;
d) la solicitarea clientului vulnerabil, furnizorul şi operatorul convin ca relaţia cu acesta (autocitirea indexului echipamentului de măsurare, transmiterea facturii pe numele şi adresa de corespondenţă ale persoanei respective, notificări, plângeri etc.) să se desfăşoare prin intermediul unei terţe persoane, împuternicită în scris de titularul locului de consum.
Eficienţa energetică înseamnă: economisirea energiei, reducerea cheltuielilor, protecţia mediului.Ceva este mai eficient din punct de vedere energetic dacă oferă mai mult pentru aceeaşi energie consumată, sau aceleaşi servicii pentru un consum mai redus de energie.
Pentru a avea o perspectiva cât mai larga asupra acţiunilor care se pot desfăşura în vederea îndeplinirii acestor obiective, vă rugăm să vizitaţi pagina de web sau blogul nostru unde veţi găsi ghiduri, care conţin informaţii privind metodele cele mai bune pe care trebuie să le folosim, astfel încât rezultatele să fie economia de energie, costuri reduse şi protecţia mediului.
Autoritatea responsabilă pentru elaborarea reglementărilor obligatorii la nivel național necesare funcționarii sectorului energiei electrice, termice şi gazelor naturale şi urmărirea aplicării acestora este Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei.
Autoritatea responsabilă pentru situațiile reglementate de legislația privind protecția consumatorilor este Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor.
ANRE este responsabilă pentru elaborarea, aprobarea şi monitorizarea aplicării reglementărilor obligatorii la nivel naţional necesare funcţionării sectorului şi pieţei energiei electrice, termice şi a gazelor naturale în condiţii de eficienţă, concurenţă, transparenţă şi protecţie a consumatorilor.
Odată cu deschiderea totală către concurenţă a pieţelor de energie, toţi consumatorii de energie electrică pot încheia contracte pentru furnizarea gazelor naturale în condiţii de concurenţă cu orice furnizor deţinător de licenţă de furnizare a gazelor naturale care activează în piaţa cu amănuntul, acest serviciu nefiind limitat la o anumită zonă geografică de deservire.
1. Luați direct legatura cu reprezentanții furnizorului dvs..
2. Explicați-le care este problema dumneavoastră şi ce doriți să obţineți de la ei.
3. Dacă răspunsul nu vă mulţumeşte, contactați ANRE, prezentând eventual și documentele doveditoare.
Furnizorul are obligaţia să pună la dispoziţia clientului final prin intermediul facturii şi/sau a documentelor anexate acesteia informaţii privind conceptul de eficienţă energetică, respectiv datele de contact ale unor instituţii cu atribuţii în domeniul energiei, de unde clienţii finali pot obţine informaţii privind măsurile disponibile de îmbunătăţire a eficienţei energetice, profilurile de referinţă privind consumul individual şi alte specificaţii tehnice ale aparatelor energetice care pot contribui la reducerea consumului.
În acelaşi timp, se poate consulta pagina de web a ANRE www.anre.ro, secţiunea Eficienţă energetică/Consumatori/Documente informative, unde sunt puse la dispoziţie ghiduri, postere, broşuri, care conţin informaţii privind metodele cele mai bune pe care trebuie să le folosim, astfel încât rezultatele să fie economia de energie, costuri reduse şi protecţia mediului.
Contactați furnizorul dumneavoastră de gaze naturale. Dacă nu sunteți mulțumit de răspunsul primit, vă puteți adresa ANRE, accesând pagina de internet www.anre.ro .