Ai întrebări? Noi avem răspunsuri.
GNV oferă și următoarele tipuri de servicii:
proiectare și execuție rețele și racorduri gaz | ||||
proiectare și execuție instalații gaz | ||||
verificări și revizii tehnice instalații | ||||
instalații de încălzire | ||||
centrale gaz |
Acest domeniu este reglementat de legislația aflată în vigoare, pentru fiecare etapă de racordare la sistemul de distribuție:
- 60 zile de la data la care contractul își produce efectele pentru selecția operatorului economic autorizat care va proiecta/executa extinderea și/sau branșamentul;
- 180 de zile de la obținerea autorizației de construire sau a ultimului document administrativ emis de către organismele abilitate/autoritățile competente care permit începerea lucrărilor pentru execuția, recepția și punerea în funcțiune a extinderii de conductă;
- 90 de zile de la obținerea autorizației de construire sau a ultimului document administrativ emis de către organismele abilitate/autoritățile competente care permit începerea lucrărilor pentru execuția, recepția și punerea în funcțiune a branșamentului;
Completezi și depui cererea de racordare, la operatorul de distributie însoțită de documentele necesare și achiți tariful de analiză. După ce s-a stabilit soluția tehnică, cererea ta va urma parcursul procesului de racordare.
Noi, iti oferim suport pentru depunerea documentației, contactează-ne prin canalele de comunicare oferite.
Înainte de începerea procesului de racordare este important să știi ce tip de client ești:
- client casnic – clientul care cumpără gaze naturale pentru consumul casnic propriu;
- client noncasnic – clientul care cumpără gaze naturale ce nu sunt destinate consumului casnic propriu;
- dezvoltator al ansamblului rezidențial – persoană fizică sau juridică, care efectuează toate operaţiunile imobiliare în vederea construirii, finalizării şi predării către clienții finali cu care a încheiat o convenție/antecontract/contract, a unor locuinţe, precum şi coordonarea surselor de finanţare necesare realizării acestor operaţiuni; imobilul pentru care solicit racordarea este destinat înstrăinării.
- grup solicitanţi – persoane fizice sau juridice care dețin imobile (de regulă, de pe aceeași stradă) ce pot fi alimentate printr-o singură extindere de conductă
Lista detaliată a documentelor necesare, în funcție de tipul de client, se regăsește pe formularul de cerere , reglementat de către ANRE prin Regulamentul de racordare. Dorim să îți amintim că emiterea avizului tehnic de racordare este condiționată de prezentarea tuturor documentelor.
Pașii care trebuie parcurși în procesul de racordare sunt următorii:
1. Depunerea cererii de racordare și achitarea facturii de analiză a cererii;
2. Emiterea răspunsului la cererea de racordare – se va emite avizul tehnic de racordare, ofertă contract extindere (după caz), oferta de contract de racordare
3. Exprimarea opţiunii alese de solicitant; poți alege ca lucrările să fie realizate de către o firmă autorizată, aleasă de tine.
4. Actualizarea, pentru cazul în care ai transmis solicitarea de selectare, a contractului de racordare / de extindere (după caz).
5. Realizarea racordării – Etapele de realizare a lucrărilor necesare branșării se vor derula de către firma autorizată aleasă de tine, conform opțiunii exprimate în Solicitare de selectare;
6. Realizarea instalaţiei de utilizare de pe proprietatea ta – Instalația de utilizare este responsabilitatea ta. Pentru realizarea ei, ai dreptul de a alege orice firmă autorizată ANRE. Termenul total pentru proiectarea, execuția, recepția tehnică a instalației de utilizare a gazelor naturale, aferentă locului de consum al solicitantului, viitor client final casnic sau noncasnic, este de regulă de:
- maximum 30 de zile de la data încheierii contractului de racordare la SD, pentru imobilul construit în care se amplasează aparatele consumatoare de combustibili gazoși;
- maximum 90 de zile de la data încheierii contractului de racordare la SD, pentru imobilul ce urmează să fie construit și în care urmează să se amplaseze aparatele consumatoare de combustibili gazoși.
7. Încheierea contractului de furnizare – pentru ca instalația de utilizare să fie pusă în funcțiune, trebuie să închei un contract de furnizare gaze naturale. Îți alegi un furnizor de gaze naturale și închei un contract cu acesta;
8. Solicitarea punerii în funcțiune a instalației de utilizare – Firma autorizată aleasă pentru executarea lucrării va solicita punerea în funcțiune a instalației de utilizare. Operatorul de sistem emite factura aferentă tarifului de punere în funcţiune a instalaţiei de utilizare şi comunică firmei autorizate alese data programată pentru punerea în funcțiune.
9. Punerea în funcțiune a instalației de utilizare – te rugăm să te asiguri că la data programată pentru punerea în funcţiune a instalaţiei de utilizare, factura emisă la pasul anterior este achitată. Acum are loc montarea contorului și punerea în funcțiune a instalației de utilizare.
10. Regularizarea sumelor achitate aferente lucrărilor de racordare.
11. Restituirea sumelor achitate, pentru cazul în care ai finanțat integral lucrarea.
Pentru a se putea începe restituirea valoarii stabilite de către ANRE care ți se cuvine, instalația de utilizare trebuie să fie pusă în funcțiune.
Știm că, procesul de racordare poate sâ îți dea bătăi de cap, printr-un contract de mandat ne ocupăm de tot acest proces.
Completează formularul de contact sau contactează-ne la numerele de telefon din secțiunea Contact și îți oferim suportul necesar.
Finanțarea proiectării și executării extinderii reţelei de distribuţie:
- finanțarea este suportată de Operatorul sistemului de distribuție pentru partea eficientă din investiție și în limita unui buget alocat;
- finanțarea este suportată de solicitant, în cotă-parte sau în totalitate.
Pentru realizarea unui branșament, pentru clientul casnic, Operatorul de sistem va suporta maximum 2125 lei, suma neincluzând TVA, sumă reglementată de către ANRE.
Costurile cu realizarea branșamentului care nu fac parte din finanţarea Operatorului de sistem, prevăzută mai sus, sunt suportate de solicitant.
Solicitantul viitor client final noncasnic suportă în integralitate instalația de racordare aferentă locului de consum.
Solicitantul, dezvoltator al ansamblului rezidențial finanţează în integralitate instalaţia de racordare aferentă ansamblului rezidențial;
Costurile aferente realizării instalației de utilizare de pe proprietatea ta, a achiziționării centralei termice sunt suportate exclusiv de tine.
În cazul în care alegi să finanțezi tu lucrările și să le realizezi prin intermediul unui operator economic atestat ANRE, ales de tine, Operatorul de sistem îți va rambursa cheltuielile conform precizărilor din contractul încheiat, adică:
- în tranşe anuale egale, într-un interval de 5 ani de la data punerii în funcţiune a instalaţiei de utilizare a gazelor naturale aferente locului de consum al solicitantului;
- în integralitate, conform prevederilor legale aplicabile, în maximum 30 de zile de la data punerii în funcţiune a instalaţiei de utilizare a gazelor naturale aferente locului de consum al solicitantului.
Obiectivele/conductele de distribuţie a gazelor naturale necesare realizării racordării la SD, respectiv instalaţiile de racordare ale viitorilor clienţi finali casnici şi/sau noncasnici amplasate în interiorul ansamblului rezidenţial se finanţează de către dezvoltatorul ansamblului rezidenţial şi se realizează cu respectarea prevederilor Normelor tehnice.
Autorizația de construire e obligatorie pentru construcțiile care nu au înscriere în CF, fiind documentul care atestă edificarea unei construcții; având în vedere prevederile Regulamentului de racordare în vigoare, coroborat cu prevederile Normelor tehnice NTPEE -2018, nu pot fi alimentate cu gaze naturale imobile pe care nu sunt edificate construcții.
În cazul în care ești dezvoltator imobiliar, este obligatorie prezentarea autorizației de construire pentru construcțiile ce urmează a fi alimentate cu gaze naturale la momentul încheierii contractului de racordare.
Lucrările necesare racordării pot fi realizate și prin intermediul unui operator economic selectat de tine, autorizat ANRE. E necesar ca după ce ai primit avizul tehnic de racordare să ne transmiți solicitarea de selectare-model, pusă la dispoziție, completată cu informațiile necesare.
Gaze Naturale Vest este o firmă autorizată ANRE care deține toate autorizațiile pentru orice tip de lucrare le sistemele de distribuție.
Instalația de racordare face legătura între instalația de utilizare – de pe proprietatea ta și conducta de alimentare cu gaze naturale de pe strada din fața construcției tale. De regulă, instalația de racordare se termină cu postul de reglare/ măsurare care este amplasat la limita de proprietate; instalația de racordare face parte din sistemul de distribuție exploatat de operatorul de distribuție.
Instalația de utilizare reprezintă ansamblul de conducte și aparate consumatoare de combustibili gazoși – amplasați pe proprietatea ta; toate responsabilitățile pentru realizarea și funcționarea în siguranță a instalației de utilizare sunt ale tale.
Dacă vrei să îți pui contor separat, trebuie să parcurgi pașii următori:
- Depunerea cererii de racordare;
- Emiterea răspunsului la cererea de racordare;
- Realizarea instalaţiei de utilizare de pe proprietatea ta;
- Solicitarea punerii în funcțiune a instalației de utilizare;
- Punerea în funcțiune a instalației de utilizare.
Gaze Naturale Vest îți oferă acest serviciu, completează formularul de contact sau ne găsești la sediul nostru din Oradea, strada George Enescu nr.52.
Deoarece urmează ca obiective ale sistemului de distribuție – adică branșamentul, să fie amplasat pe o proprietate privată, conform prevederilor legale în vigoare (Legea 123/2012, respectiv NTPEE -2018) e obligatoriu să fie asigurat dreptul de uz și servitute în favoarea Operatorului sistemului de distribuție, în vederea amplasării, exploatării, respectiv asigurării accesului permanent la aceste obiective
Dacă te hotărăști să ne adresezi o solicitare pentru alimentarea cu gaze naturale, te rugăm să te asiguri că ne transmiți toate informațiile și documentele necesare.
Nu uita că va trebui să achiţi tariful de analiză al cererii de racordare, conform facturii emise de către Operatorul de sistem.
Nu în ultimul rând, ține cont de faptul că ai obligația de a-ți pune în funcțiune instalația de utilizare a gazelor naturale în:
- maximum 30 de zile de la data încheierii contractului de racordare la SD, pentru imobilul construit în care se amplasează aparatele consumatoare de combustibili gazoși;
- maximum 90 de zile de la data încheierii contractului de racordare la SD, pentru imobilul ce urmează să fie construit și în care urmează să se amplaseze aparatele consumatoare de combustibili gazoși.
Cererea de racordare, însoțită de toate documentele precizate în cerere, poate fi depusă de solicitant sau de o persoană desemnată ca mandatar; rolul de mandatar poate fi îndeplinit de un operator economic autorizat ANRE – inclusiv autoritatea locală, în baza unui contract de mandat, încheiat conform prevederilor legale în vigoare.
Pentru realizarea unei extinderi de conductă și finanțarea acestora, respectiv încheierea contractelor pentru extinderea conductei se poate face :
- de solicitant;
- de solicitant și autoritatea locală în nume propriu sau mandatar al acestuia;
- de grupul de solicitanți, care își asumă drepturile și obligațiile ce decurg din derularea contractului;
- de grupul de solicitanți împreună cu autoritatea locală – în nume propriu sau mandatar al acestora.
În situația în care autoritatea locală alege să participe la finanțarea lucrărilor, împreună cu solicitantul sau un grup de solicitanți, aceștia vor transmite către Operatorul de sistem – odată cu solicitarea de selectare – documentul emis de autoritatea locală, care va conține valoarea contribuției UAT.
În situația în care autoritatea locală alege să nu participe la finanțarea lucrărilor, dar să reprezinte solicitantul sau grupul de solicitanți, aceștia vor transmite către Operatorul de sistem – odată cu solicitarea de selectare – documentul emis de autoritatea locală, care va conține precizările UAT în acest sens.
Drepturile clientului de energie electrică și/sau gaze naturale sunt:
- să beneficieze contra cost de de prestarea serviciilor ce fac obiectul contractului de furnizare energie electrică și/sau gaze naturale;
- să denunțe unilateral contractul de furnizare energie electrică și/sau gaze naturale, cu respectarea clauzelor contractuale și să își schimbe gratuit furnizorul conform termenilor stabiliți în Regulamentul ANRE privind organizarea și funcționarea platformei online de schimbare a furnizorului de energie electrică și gaze naturale și pentru contractarea furnizării de energie electrică și gaze naturale;
- să primească de la furnizor decontul final de lichidare, în termen de maximum 42 de zile calendaristice de la data schimbării furnizorului sau de la data încetării contractului de furnizare a energiei electrice și/sau a gazelor naturale;
- să primească de la Operatorul de Distribuție, conform prevederilor reglementărilor aplicabile, despăgubiri pentru deteriorarea unor obiecte electrocasnice ca efect al unor supratensiuni accidentale produse din culpa acestuia din urmă;
- să solicite furnizorului întreruperea/limitarea/reluarea furnizării gazelor naturale la locul de consum, respectiv prestarea de către operator a activităţii de întrerupere/limitare a parametrilor tehnici/reluare a alimentării cu gaze naturale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
- să solicite sistarea temporară a furnizării energiei electrice, fără denunțarea contractului de furnizare a energiei electrice, pentru o perioadă de minimum o lună și de maximum 12 luni, cu posibilitatea prelungirii ori de câte ori este necesar;
- să înainteze o plângere furnizorului propriu referitoare la activitatea de furnizare a energie electrice/ a gazelor naturale desfăşurată de către acesta la locul de consum şi să beneficieze de un standard ridicat de soluţionare a plângerilor, conform procedurii-cadru aprobate de ANRE; în cazul în care clientul final nu este mulţumit de soluţia dată plângerii sale sau în cazul în care un eventual litigiu nu este soluţionat pe cale amiabilă, acesta are posibilitatea de a se adresa ANRE, de a apela la alte proceduri extrajudiciare de soluţionare a plângerilor/litigiilor, precum şi de a se adresa instanței competente;
- să primească compensații și, după caz, dobânzi penalizatoare, în cuantumul și în condițiile prevăzute în standardul de performanță aprobat de ANRE, dacă furnizorul nu respectă nivelul minim de calitate pentru activitatea de furnizare a energiei electrice și a gazelor naturale;
- orice alte drepturi prevăzute de Legea 123/2012 a energiei electrice și a gazelor naturale, cu modificările și completările ulterioare, de Regulamentul de furnizare a energiei electrice la clienții finali, de contractele încheiate sau de alte acte normative aplicabile;
Obligațiile clientului de energie electrică și/sau gaze naturale sunt:
- să achite integral și la termen facturile emise de furnizor în baza contractului încheiat, inclusiv factura cu decontul final de regularizare a obligaţiilor de plată, factura de regularizare a contravalorii certificatelor verzi, a dobânzilor penalizatoare specificate în contract;
- să achite furnizorului tariful perceput de operatorul de distribuție pentru prestarea activității de sistare și reluare a alimentării la locul de consum, pentru furnizare întreruptă/limitată din cauza neachitării facturii reprezentând contravaloarea consumului de gaze naturale si/sau energie electrică;
- să comunice în scris furnizorului orice modificare a elementelor care au stat la baza întocmirii contractului, în termen de 30 (treizeci) de zile de la modificare;
- să permită accesul reprezentantului Operatorului de distribuție pentru citirea contoarelor de gaze naturale și/sau energie electrică;
- să permită accesul reprezentantului Operatorului de distribuție în scopul de a presta activitatea de întrerupere/limitare a parametrilor tehnici/reluare a alimentării cu gaze naturale/energie electrică la locul de consum, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, ori de a monta, demonta, sigila, întreține, verifica, înlocui sau citi indexul echipamentului de măsurare, precum și pentru a întreține, verifica sau remedia defecțiunile intervenite la instalațiile aflate în exploatarea Operatorului de distribuție, când acestea se află amplasate pe proprietatea clientului;
- să nu deterioreze echipamentul de măsurare, sigiliile metrologice și ale Operatorului de distribuție, precum și toate celelalte instalații aflate în exploatarea Operatorului de distribuție, amplasate pe proprietatea sa;
- să sesizeze imediat, la numărul de telefon pus la dispoziție de operator, orice deficiență pe care o constată în funcționarea echipamentului de măsurare și a instalațiilor amplasate pe proprietatea sa, în vederea verificării și remedierii acesteia, în scopul asigurării parametrilor de siguranță în alimentarea cu gaze naturale și/sau energie electrică;
- să achite contravaloarea serviciilor de înlocuire și verificare metrologică a echipamentului de măsurare, dacă aceste servicii au fost efectuate din culpa clientului sau ca urmare a unei reclamații din partea clientului care s-a dovedit neîntemeiată;
- să mențină starea tehnică corespunzătoare a instalațiilor de utilizare proprii de gaze naturale și energie electrică, în conformitate cu normele tehnice în vigoare;
- să încheie un contract cu un operator economic autorizat de ANRE pentru a efectua verificarea și revizia tehnică periodică a instalației de utilizare în conformitate cu normele tehnice specifice aprobate de ANRE; operațiunile de verificare tehnică a instalației de utilizare se vor efectua la maximum 2 ani, iar cele de revizie tehnică la maximum 10 ani;
- să folosească exclusiv aparate consumatoare de combustibili gazoși care respectă cerințele legislației în vigoare și să efectueze verificarea și repararea acestora, prin intermediul unor operatori economici autorizați de organisme abilitate, în conformitate cu reglementările în vigoare;
- să achite contravaloarea consumului de gaze naturale recalculat pentru o perioadă anterioară, atunci când se constată funcționarea defectuoasă a echipamentului de măsurare, în conformitate cu prevederile legislației în vigoare referitoare la măsurarea gazelor naturale;
- să utilizeze gazele naturale contractate și livrate de către furnizor la locurile de consum pentru consumul propriu. Clientul final nu are dreptul să revândă gazele naturale contractate.
- orice alte obligații prevăzute de Legea nr. 123/2012 a energiei electrice și gazelor naturale, cu modificările și completările ulterioare, de Regulamentul privind furnizarea gazelor naturale la clienții finali și Regulamentul privind furnizarea energiei electrice la clienții finali sau de alte acte normative aplicabile.
Prețul acceptat prin ofertă și contract, este alcătuit din mai multe componente în funcție de tipul energiei furnizate, electricitate și/sau gaze naturale, unele din acestea fiind stabilite și reglementate de către ANRE.
De exemplu, la energia electrică, prețul e format din:
- energia activă (preț energie) – compus din preț de achiziție, marjă furnizor și tariful de introducere a energiei în rețea
- abonament zilnic (după caz)
- tarif reglementat de transport
- tarif reglementat servicii sistem
- tarif reglementat de distribuție
- plus taxe precum: contribuția de cogenerare, certificatele verzi și acciza.
Dintre acestea, doar marja și abonamentul zilnic sunt stabilite de către furnizorul tău. Celelalte, se colectează și se virează conform normelor legale în vigoare către stat și alți operatorii din SEN.
La gaze naturale, prețul este compus din:
- preț gaze naturale – compus din costul de achiziție, marjă furnizor și costul de înmagazinare
- abonament zilnic (după caz)
- tarif reglementat de transport
- tarif reglementat de distribuție
respectând aceeași regulă ca mai sus.
La toate acestea se adaugă și TVA. Pot exista și măsuri guvernamentale care se aplică la prețul pe kWh.
Furnizorul trebuie să pună la dispoziţia clienţilor finali prin intermediul facturii şi/sau al documentelor anexate acesteia cel puţin următoarele informaţii privind facturarea:
a) preţul actual şi consumul real de gaze naturale;
b) comparaţii între consumul actual al clientului final şi consumul corespunzător aceleiaşi perioade a anului anterior, în măsura în care aceste informaţii sunt disponibile, preferabil sub formă grafică;
c) informaţii privind conceptul de eficienţă energetică, respectiv datele de contact ale unor instituţii cu atribuţii în domeniul energiei, de unde clienţii finali pot obţine informaţii privind măsurile disponibile de îmbunătăţire a eficienţei energetice, profilurile de referinţă privind consumul individual şi alte specificaţii tehnice ale aparatelor energetice care pot contribui la reducerea consumului.
Trebuie să vă adresați în primul rând furnizorului dvs de gaze naturale, in cazul in care aveți nevoie de informații suplimentare, vă puteți adresa și ANRE accesând www.anre.ro .
Furnizorul de gaze naturale are obligaţia să transmită, la cererea clientului final, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la momentul înregistrării solicitării, date privind istoricul de consum aferent locului/locurilor de consum al/ale acestuia, pe o perioadă de până la 24 de luni anterioare solicitării sau pentru perioada scursă de la încheierea contractului de furnizare a gazelor naturale, dacă aceasta din urmă este mai mică, fără să perceapă costuri suplimentare pentru acest serviciu şi utilizând, la cerere, formatul de prezentare cu titlu opţional, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul regulament; la solicitarea clientului, transferul datelor privind istoricul de consum se face printr-un format electronic standard de tip Excel sau prelucrabil automatizat de tip XML.
Furnizorul are obligaţia de a pune la dispoziţia clienţilor finali un punct unic de contact în vederea obţinerii de informaţii cu privire la drepturile şi obligaţiile acestora, la legislaţia în vigoare şi la căile de soluţionare a litigiilor, în cazul unor cereri, plângeri, sesizări, reclamaţii sau contestaţii, inclusiv pentru preluarea/soluţionarea/redirecţionarea către alte entităţi responsabile a solicitărilor acestora.
Furnizorii asigură informarea clienţilor finali în mod gratuit şi nediscriminatoriu.
Este important sa analizaţi următoarele aspecte:
- prețul gazului cu sau fără servicii reglementate incluse;
- evaluarea valorii totale a facturii de gaze naturale, comparativ cu valoarea facturii curente;
- condiţiile privind plata facturilor;
- perioada pentru care urmează a se aplica preţul menţionat în ofertă;
- perioada pentru care urmează a se încheia respectivul contract;
- drepturile şi obligaţiile părţilor;
- condițiile privind denunțarea unilaterală anticipată a contractului de furnizare.
Este recomandat să se facă o analiză comparativă a informaţiilor conţinute în ofertele de furnizare, ținând cont de : preţ, durată, modalități de plată, condiții de încetare a contractului etc., astfel încât să se poată face alegerea potrivită.
Clientul final trebuie să se asigure că ofertele au condiții avantajoase pe întreaga perioadă a contractului și că respectă prevederile legale privind componentele care vor fi incluse în factura finală.
Clientul final poate obține informații privind ofertele furnizorilor și prin intermediul aplicatiei web interactive „Comparator oferte-tip de furnizare a gazelor naturale”, un instrument de comparare a prețurilor, destinat tuturor potențialilor clienți finali casnici si noncasnici care sunt interesați să-și aleagă sau să-și schimbe furnizorul, pus la dispoziția consumatorilor de către ANRE și care poate fi accesat pe pagina de internet www.anre.ro , pe prima pagina (Home).
Pentru verificarea acurateţei informaţiilor şi a disponibilităţii ofertelor furnizorilor concurențiali, este recomandată solicitarea de informaţii suplimentare direct de la aceștia. Datele de contact ale fiecarui furnizor concurențial se pot obține accesând denumirea acestuia care conţine un link către pagina proprie de internet.
Informaţiile din ofertele afişate de Comparator privind preţul de furnizare şi condiţiile contractuale sunt generale, dar pot avea şi caracteristici particulare, de la caz la caz, care nu pot fi introduse în aplicaţie de furnizori.
Furnizorul are obligaţia să încheie cu clientul final un contract care să prevadă condiţii/clauze contractuale echitabile şi transparente, prezentate într-o manieră clară, completă şi lizibilă, şi care să conţină cel puţin următoarele informaţii:
a) identitatea şi adresa furnizorului;
b) serviciile oferite, calitatea serviciilor oferite, precum şi termenul de începere a derulării contractului, respectiv termenul prevăzut pentru începerea alimentării iniţiale cu gaze naturale, după caz;
c) tipurile serviciilor de mentenanţă oferite, după caz;
d) mijloacele prin care se pot obţine informaţii actualizate privind toate preţurile/tarifele aplicabile, inclusiv cele pentru mentenanţă, după caz;
e) durata contractului, condiţiile de reînnoire/prelungire şi de încetare a prestării serviciilor şi a contractului, cu precizarea termenelor şi a condiţiilor de denunţare unilaterală a acestuia;
f) eventualele compensaţii/despăgubiri şi modalitatea de rambursare aplicabilă în cazul nerespectării calităţii serviciilor prevăzute în contract, inclusiv în cazul facturării inexacte şi/sau realizate cu întârziere;
g) informaţii privind drepturile clienţilor finali, inclusiv privind modalitatea de soluţionare a plângerilor;
h) modalităţile de iniţiere a procedurilor de soluţionare a litigiilor.
Cadrul general aplicabil relaţiilor contractuale derulate între furnizor şi clienţii finali dintr-o anumită categorie poate fi înscris de către furnizor într-o anexă denumită “Condiţii standard pentru furnizarea gazelor naturale”, care face parte integrantă din contract şi care se afişează pe pagina de internet a furnizorului.
Totodată, furnizorul are obligaţia să notifice clientul final cu privire la orice intenţie de modificare a condiţiilor/clauzelor contractuale şi să informeze în momentul notificării cu privire la dreptul de a denunţa contractul, în cazul în care clientul final nu acceptă noile condiţii notificate; notificarea clientului final cu privire la orice majorare a preţului/tarifului practicat se face de către furnizor în mod direct şi în timp util, dar nu mai târziu de sfârşitul primei perioade de facturare care urmează intrării în vigoare a majorării, într-o manieră simplă, clară, lizibilă şi accesibilă.
– mutarea la o nouă adresă?
– închirierea apartamentului meu/casei mele altcuiva?
– trecerea la un alt furnizor?
Contractul de furnizare poate înceta în următoarele cazuri:
a) expirarea termenului contractual;
b) acordul de voinţă al părţilor contractante;
c) denunţarea unilaterală de către clientul final, în condiţiile prevăzute în contract şi conform prevederilor legale în vigoare;
d) rezilierea contractului.
Toţi clienţii finali de gaze naturale au dreptul să îşi schimbe furnizorul, cu respectarea condiţiilor contractuale, în termen de 21 de zile de la data solicitării.Procesul de schimbare a furnizorului este gratuit, fiind interzisă perceperea oricăror taxe sau tarife legate de parcurgerea acestuia.
Schimbarea furnizorului de gaze naturale nu implică modificări de ordin tehnic.
După ce s-a convenit cu noul furnizor asupra clauzelor contractuale, inclusiv asupra preţului de furnizare, se încheie cu acesta contractul de furnizare a gazelor naturale, cu luarea în considerare a termenului necesar denunţării unilaterale, în vederea rezilierii contractului încheiat cu furnizorul actual.
Notificaţi, în scris, actualului furnizor intenţia dumneavoastră de reziliere a contractului de furnizare încheiat cu acesta, respectând termenul şi condiţiile de denunţare unilaterală prevazute în contract.
În situatia în care sunteţi un client casnic care denunţă unilateral un contract de furnizare în regim reglementat, vă precizam că, potrivit clauzelor contractuale, această denunţare devine efectivă sub condiţia achitării tuturor obligaţiilor de plată, mai puţin a celor care fac obiectul unor litigii aflate pe rolul instanţelor de judecată. De asemenea, vă recomandăm să obţineţi de la actualul furnizor o confirmare, în scris, a primirii notificării dumneavoastră.
Responsabilitatea stabilirii index-ului contorului corespunzător datei schimbării furnizorului revine operatorului sistemului la care este racordat locul dumneavoastră de consum. Acesta convine şi consemnează, împreună cu furnizorul actual, respectiv cu noul furnizor, index-ul contorului dumneavoastră, din ziua în care furnizorul nou începe sa vă vândă gaze naturale.Vă recomandăm să citiţi şi să notaţi şi dumneavoastră index-ul contorului de gaze naturale în ziua respectivă.
În termen de maximum 42 de zile de la data schimbării furnizorului, vechiul furnizor vă va transmite o factură cu decontul final de lichidare a tuturor obligaţiilor de plată. Achitaţi contravaloarea acestei facturi până la termenul scadent.
La alegerea ofertelor este recomandată analiza comparativă a informaţiilor conţinute în acestea (preţ, durată, modalități de plată, conditii de încetare a contractului, clauze penalizatoare, modalitati de transmitere a facturii etc.) și, de asemenea, o comparație cu condițiile de furnizare existente.
Clientul final poate obține informații privind ofertele furnizorilor și prin intermediul aplicatiei web interactive „Comparator oferte-tip de furnizare a gazelor naturale”, un instrument de comparare a prețurilor, destinat tuturor potențialilor clienți finali casnici si noncasnici care sunt interesați să-și aleagă sau să-și schimbe furnizorul, pus la dispoziția consumatorilor de către ANRE și care poate fi accesat pe pagina de internet www.anre.ro . Informaţiile din ofertele afişate de Comparator privind preţul de furnizare şi condiţiile contractuale sunt generale, dar pot avea şi caracteristici particulare, de la caz la caz, care nu pot fi introduse în aplicaţie de către furnizori. În vederea luării unei decizii, este recomandat să se acceseze legătura către pagina de internet a furnizorului menționat, pentru a analiza în detaliu oferta acestuia, iar pentru clarificarea oricăror nelămuriri legate de o anumită ofertă sau pentru acceptarea acesteia este necesară contactarea directă a acestuia.
Pentru verificarea acurateţei informaţiilor şi a disponibilităţii ofertelor furnizorilor concurențiali, este recomandată solicitarea de informaţii suplimentare direct de la aceștia. Datele de contact ale fiecarui furnizor concurențial se pot obține accesând denumirea acestuia care conţine un link către pagina proprie de internet.
Aceste informaţii se regăsesc în contract, deoarece furnizorii au obligaţia să încheie cu clientul final un contract care să prevadă condiţii/clauze contractuale privind durata contractului, condiţiile de reînnoire/prelungire şi de încetare a prestării serviciilor şi a contractului, cu precizarea termenelor şi a condiţiilor de denunţare unilaterală a acestuia.
– se schimbă prețul?
– mă mut la un alt sediu?
Da, furnizorul are obligaţia să permită clientului final schimbarea efectivă a furnizorului, cu respectarea condiţiilor/clauzelor contractuale, în termen de maximum 21 de zile calendaristice de la data solicitării.
Da.Conform prevederilor Ordinului nr. 29/ 2016 pentru aprobarea Regulamentului privind furnizarea gazelor naturale la clienţii finali al preşedintelui ANRE, în termen de maximum 42 de zile calendaristice de la data încetării contractului de furnizare a gazelor naturale, furnizorul are obligaţia de a transmite clientului final factura cu decontul final de lichidare.
În situaţia în care decontul final de lichidare conţine un sold pozitiv, clientul final are obligaţia să achite contravaloarea facturii până la termenul scadent.
În situaţia în care decontul final de lichidare conţine un sold negativ, furnizorul are obligaţia să returneze clientului final suma datorată, în termen de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii.
Standardul de performanţă pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale aprobat prin Ordinul 83/2021 al preşedintelui ANRE stabileşte obligaţiile referitoare la modalitatea de rezolvare a reclamaţiilor la adresa furnizorului formulate de solicitanţi/consumatori cu privire la nerespectarea standardului de performanţă.
Procedura-cadru privind obligația furnizorilor de energie electrică și gaze naturale de soluționare a plângerilor clienților finali, aprobată cu Ordinul A.N.R.E. nr. 16/2015, stabilește obligația furnizorului legată de soluționarea oricărei sesizări, reclamații, petiții adresate prin intermediul unui centru de telefonie, prin email, prin fax, prin poștă sau prin intermediul unui formular on-line, care exprimă insatisfacția clienților finali în legătură cu activitatea furnizorului.
În cazul neînțelegerilor precontractuale, dacă parțile nu ajung la o înțelegere, acestea se pot adresa ANRE, în vederea declanșării procesului de soluționare, conform Procedurii privind soluționarea neînțelegerilor apărute la încheierea contractelor în domeniul gazelor naturale, aprobată prin ordinul președintelui ANRE nr. 128/2020 pentru aprobarea procedurilor privind soluționarea/medierea neînțelegerilor apărute la incheierea contractelor in domeniul energiei.
În cazul disputelor apărute în derularea contractului, dacă părțile nu ajung la o înțelegere, acestea se pot adresa ANRE în vederea declanșării procesului de soluționare, conform prevederilor Regulamentului privind organizarea și funcționarea comisiei pentru soluționarea disputelor pe piața angro și cu amănuntul apărute între participanții la piața de energie electrică și gaze naturale, aprobat prin ordinul președintelui ANRE nr. 61/2013.
Standardul de performanţă pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale aprobat prin Ordinul 83/2021 al preşedintelui ANRE defineşte obligaţiile ce revin furnizorilor în relaţiile acestora cu consumatorii de gaze naturale, precum şi cu Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE).
Standardul stabileşte nivelurile indicatorilor de performanţă şi obiectivele cu privire la furnizarea gazelor naturale, pentru următoarele activităţi:
a)Indicatorii de calitate pentru activitatea de furnizare
b) facturarea contravalorii gazelor naturale furnizate;
c) soluţionarea sesizărilor consumatorilor cu privire la condiţiile de calitate a gazelor naturale furnizate;
d) informarea consumatorilor în conformitate cu cerinţele standardului de performanţă;
e) rezolvarea reclamaţiilor la adresa furnizorului formulate de solicitanţi/consumatori cu privire la nerespectarea standardului de performanţă;
f) rezolvarea altor reclamaţii şi cereri ale solicitanţilor/ consumatorilor.
Prevederile Standardului de performanţă nu se aplică în caz de refuz al consumatorului de a permite accesul delegatului împuternicit al furnizorului şi de forţă majoră.
În cazul nerespectării, de către furnizor, a indicatorilor de performanţă garantaţi referitori la :
- contractarea gazelor naturale;
- rezolvarea solicitărilor cu privire la facturi;
- calitatea gazelor naturale furnizate;
- rezolvarea solicitărilor consumatorilor cu privire la măsurarea cantităţilor de gaze naturale, precum şi a obligaţiilor privind rezolvarea reclamaţiilor – cererilor, acesta este obligat să achite penalităţi, conform prevederilor Standardului.
Pentru neachitarea de către clientul final, în termenul scadent prevăzut în contractul de furnizare a gazelor naturale, a facturii reprezentând contravaloarea consumului de gaze naturale, furnizorul are dreptul să aplice dobânzi penalizatoare pentru întârziere în efectuarea plăţii, în termenul şi în condiţiile prevăzute în contractul de furnizare a gazelor naturale, şi să ia, succesiv, următoarele măsuri:
a) transmiterea, în mod gratuit, a unui preaviz clientului final, în situaţia în care urmează să întrerupă furnizarea la locul de consum, în termenul şi printr-o modalitate de comunicare agreată de părţi prin contractul de furnizare a gazelor naturale; preavizul de întrerupere a furnizării gazelor naturale pentru neachitarea facturii trebuie să aibă un termen de cel puţin 15 zile calendaristice în cazul clienţilor casnici, respectiv de cel puţin 3 zile calendaristice în cazul clienţilor noncasnici;
b) întreruperea furnizării gazelor naturale la locul de consum al clientului final, în condiţiile specificate în contractul de furnizare a gazelor naturale, cu condiţia să fie îndeplinită măsura prevăzută la lit. a);
c) transmiterea, în mod gratuit, a unui preaviz clientului final, în situaţia în care urmează să rezilieze contractul de furnizare a gazelor naturale, în termenul şi în condiţiile prevăzute în acest contract; preavizul de reziliere a contractului de furnizare a gazelor naturale trebuie să aibă un termen de cel puţin 15 zile calendaristice;
d) rezilierea contractului de furnizare a gazelor naturale.
Suplimentar faţă de măsurile ante-enunţate, anterior întreruperii, furnizorul are dreptul să dispună, atunci când este posibil din punct de vedere tehnic, limitarea furnizării gazelor naturale, în termenul şi în condiţiile prevăzute în contractul de furnizare a gazelor naturale, cu un preaviz de cel puţin 3 zile calendaristice.
În primul rând trebuie contactat furnizorul dvs. pentru clarificare.
În cazul în care nu sunteți satisfăcut de răspunsul primit, vă puteți adresa Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei.
Contractul de furnizare a gazelor naturale trebuie să respecte prevederile legislaţiei în vigoare şi să cuprindă drepturile şi obligaţiile părţilor contractante.
Clienţii finali protejaţi care nu pot fi deconectaţi în situaţii critice şi clienţii întreruptibili de siguranţă care prin reducerea consumului până la oprire contribuie la menţinerea securităţii în aprovizionarea cu gaze naturale în situaţii critice sunt stabiliţi de ministerul de resort.
În conformitate cu prevederile Ordinului nr. 47/2021 al preşedintelui ANRE pentru aprobarea Regulamentului privind soluţionarea plângerilor împotriva operatorilor de reţea/sistem din domeniul energiei, solicitantul, persoană fizică sau juridică, căruia îi este încălcat un drept recunoscut de lege sau un interes legitim, printr-un act emis de operatorul de reţea/sistem, prin răspunsul primit la cererea sa sau care nu a primit un răspuns în termenul prevăzut de Regulament, poate învesti ANRE cu soluţionarea plângerii sale împotriva operatorului de reţea/sistem din domeniul energiei. De asemenea, se poate adresa ANRE şi cel care consideră că un drept sau un interes legitim al său a fost încălcat prin refuzul nejustificat de a efectua o anumită operaţiune necesară pentru exercitarea sau protejarea dreptului sau interesului său legitim, de către operatorul de reţea/sistem din domeniul energiei.
Este îndreptăţită să introducă plângere împotriva operatorului de reţea/sistem şi persoana al cărei drept sau interes legitim a fost încălcat printr-un act emis de operator, adresat altui subiect de drept, din momentul în care a luat cunoştinţă, pe orice cale, de existenţa acestuia, în limitele termenului prevăzut în Regulament.
În cazul neînţelegerilor precontractuale, dacă părţile nu ajung la o înţelegere, acestea se pot adresa ANRE în vederea declanşării procesului de soluţionare la nivelul acesteia, conform prevederilor Procedurii privind soluţionarea neînţelegerilor apărute la încheierea contractelor în domeniul energiei electrice şi termice produse în cogenerare de înaltă eficienţă, aprobată prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 128/2020, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 358/2013.
În cazul disputelor apărute în derularea contractului, dacă părţile nu ajung la o înţelegere, acestea se pot adresa ANRE în vederea declanşării procesului de soluţionare la nivelul acesteia, conform prevederilor Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea comisiei pentru soluţionarea disputelor pe piaţa angro şi cu amănuntul apărute între participanţii la piaţa de energie electrică şi gaze naturale, aprobat prin ordinul preşedintelui ANRE nr. 61/2013, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 546/2013.
În conformitate cu prevederile Ordinului nr. 16 din 18 martie 2015 al preşedintelui ANRE, furnizorii de energie electrică şi gaze naturale au obligaţia de a face publice Procedura-cadru privind obligaţia furnizorilor de energie electrică şi gaze naturale de soluţionare a plângerilor clienţilor finali şi propria procedură internă, prin următoarele mijloace, în mod cumulativ:
a) prin afişare pe paginile proprii de internet;
b) prin afişare la toate punctele unice de contact ale furnizorilor;
c) prin oferirea în mod gratuit la toate punctele unice de contact ale furnizorilor, la cerere, a unui exemplar tipărit;
d) prin informarea clienţilor finali, pe factură sau pe documentele anexate acesteia, cu privire la intrarea în vigoare a prezentului ordin de aprobare a Procedurii-cadru privind obligaţia furnizorilor de energie electrică şi gaze naturale de soluţionare a plângerilor clienţilor finali şi a existenţei procedurii interne.
Este obligaţia clientului final de a achita contravaloarea gazelor naturale consumate.
În cazul în care factura nu este achitată în termenul scadent, aveţi obligatia de a achita penalizări, în cazul nerespectarii contractului de furnizare, sancţiunile ulterioare putând consta în sistarea temporară a furnizarii ori rezilierea contractului.
La cererea clientului final, furnizorul poate, după caz:
• să ofere o modalitate alternativă de efectuare a plăţii, pentru clientul final care se confruntă cu dificultăţi la efectuarea plăţii facturii prin modalităţile prevăzute în contractul de furnizare a gazelor naturale;
• să negocieze cu acesta un plan de eşalonare a sumelor datorate de clientul final care se confruntă cu dificultăţi financiare la plata facturii, situaţie în care perioada de eşalonare la plată se stabileşte de furnizor în funcţie de cuantumul obligaţiilor de plată şi de capacitatea financiară de plată a clientului final.
Este interzisă deconectarea de la reţeaua electrică a clienţilor vulnerabili inclusiv în situaţii de criză de energie.
În situația deconectării locului de consum, clientul final are obligația să achite sumele restante,taxele de deconectare și reconectare, precum și să constituie garanții financiare în favoarea furnizorului, în conformitate cu prevederile contrractuale.
În situația în care deconectarea locului de consum nu s-a realizat din vina clientului final, acesta trebuie să contacteze de urgență, furnizorul sau operatorul de rețea.
După înlăturarea de către clientul final a cauzelor care au condus la întreruperea furnizării gazelor naturale, acesta transmite furnizorului solicitarea de reluare a furnizării însoţită de dovada achitării tarifului aferent reluării alimentării cu gaze naturale la locul de consum, precum şi de dovada constituirii garanţiei financiare, dacă este cazul.
Furnizorul are obligaţia să transmită operatorului solicitarea de reluare a alimentării cu gaze naturale a locului de consum, în ziua în care a primit solicitarea clientului final de reluare a furnizării.
Operatorul are obligaţia să soluţioneze cererea primită şi să presteze activitatea de reluare a alimentării cu gaze naturale la locul de consum al clientului final în termen de maximum 24 de ore de la primirea solicitării.
Clientul final aparţinând categoriei clienţilor casnici este înregistrat drept client vulnerabil dacă îndeplineşte cel puţin una dintre următoarele condiţii:
a) are venituri reduse, situate până la un prag stabilit de instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale;
b) la locul de consum locuieşte o persoană care din motive de sănătate/vârstă necesită condiţii speciale referitoare la activitatea de furnizare a gazelor naturale.
Dacă un client vulnerabil îndeplineşte ambele condiţii prevăzute la lit a) şi b), acesta beneficiază de facilităţile corespunzătoare fiecărei categorii.
Criteriile de încadrare a unui client casnic în categoria clienţilor vulnerabili din motive de venituri reduse, facilităţile financiare şi modalităţile de implementare a acestora sunt stabilite de către instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale.
Criteriile de încadrare a unui client casnic în categoria clienţilor vulnerabili din motive de sănătate/vârstă sunt stabilite de către instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale.
(1) Tipurile de facilităţi asigurate clienţilor vulnerabili din motive de venituri reduse sunt următoarele:
a) ajutoare financiare pentru încălzirea locuinţei cu gaze naturale acordate de către instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale, care stabilesc cuantumul, limita de venit pentru care se acordă aceste ajutoare, precum şi modalităţile de implementare a acestor facilităţi;
b) facturarea lunară a consumului de gaze naturale de către furnizor doar pe baza consumului efectiv de gaze naturale, determinat prin citirea de către operator/autocitirea de către clientul vulnerabil a indexului echipamentului de măsurare, în perioada în care instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale acordă ajutoare financiare pentru încălzirea locuinţei cu gaze naturale.
(2) Furnizorul de gaze naturale are obligaţia să comunice în timp util operatorului situaţia centralizatoare privind clienţii vulnerabili din motive de venituri reduse, primită de la instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale.
(3) Tipurile de facilităţi asigurate, în mod gratuit, clienţilor vulnerabili din motive de sănătate/vârstă sunt următoarele:
a) asigurarea de către furnizor a accesului la centrul de relaţii cu clienţii prin modalităţi specifice adaptate necesităţilor clienţilor vulnerabili din motive de sănătate/vârstă;
b) la solicitarea clientului vulnerabil, facturarea lunară a consumului de gaze naturale de către furnizor doar pe baza consumului efectiv de gaze naturale, determinat prin citirea de către operator/autocitirea de către clientul vulnerabil a indexului echipamentului de măsurare;
c) la solicitarea clientului vulnerabil, transmiterea condiţiilor comerciale de furnizare a gazelor naturale, a facturilor, a notificărilor, a plângerilor sau a oricăror materiale informative, prin mijloace electronice, într-un format care este compatibil cu majoritatea programelor de citire a documentelor, iar culoarea fonturilor utilizate trebuie să fie în contrast cu cea a fondului;
d) la solicitarea clientului vulnerabil, furnizorul şi operatorul convin ca relaţia cu acesta (autocitirea indexului echipamentului de măsurare, transmiterea facturii pe numele şi adresa de corespondenţă ale persoanei respective, notificări, plângeri etc.) să se desfăşoare prin intermediul unei terţe persoane, împuternicită în scris de titularul locului de consum.
Eficienţa energetică înseamnă: economisirea energiei, reducerea cheltuielilor, protecţia mediului.Ceva este mai eficient din punct de vedere energetic dacă oferă mai mult pentru aceeaşi energie consumată, sau aceleaşi servicii pentru un consum mai redus de energie.
Pentru a avea o perspectiva cât mai larga asupra acţiunilor care se pot desfăşura în vederea îndeplinirii acestor obiective, vă rugăm să vizitaţi pagina de web sau blogul nostru unde veţi găsi ghiduri, care conţin informaţii privind metodele cele mai bune pe care trebuie să le folosim, astfel încât rezultatele să fie economia de energie, costuri reduse şi protecţia mediului.